mandag den 20. november 2017

Det digitale bageri


blog del 1


Indledning Da jeg, som underviser på grundforløbet 2 i konditori og bagerklassen, møder mange forskellige typer elever, med megen forskellig tilgang til undervisningen og yderligere elever med mange personlige udfordringer, finder jeg det interessant, at undersøge den til tider manglende motivation til læring i klasserummet, derfor har jeg rettet fokus på de udfordringer og relevante problemstillinger, der er omkring motivation og lysten til læring. Jeg vil derfor undersøge, hvilke digitale værktøjer og hvilke teorier jeg kan anvende her og bruge til styrkelsen af motivation. For at kunne løfte motivationen og derved læringen, finder jeg det interessant og relevant at belyse emnet ud fra følgende vinkel.

Læring teoretisk problemstilling

 Hvordan kan jeg tilrettelægge min undervisningen ved inddragelse af de digitale teknologier og med henblik på at opnå større motivation og læring i klasserummet?

For at finde frem til en løsning på mit problem, har jeg har valgt at anvende Illeris læringstrekant, for at belyse hvilken form for læring, der er motiverende for eleven med fokus på drivkraft. 
Illeris læringstrekant består af tre dimensioner, som jeg vil anvende til grundlæggende viden om den form for læring, der er i klasserummet.


og jeg vil ved brug af John Hatties feedback model, vil jeg kunne give en konstruktiv evaluere/feedback gennem de digitale teknologier som jeg anvender i min undervisning. Jeg vil også komme ind på i hvilke aspekt jeg anvender flipped classroom i min undervisning og hvorfor.
 
i mit oplæg vil jeg komme ind på hvordan jeg benytter den E-didaktiske overvejelse model, og hvordan vi starter med instruktivistisk E-læringsform og senere bevæge os over i socialkonstruktivistiske E-læringsform. 

Facebook og læringsformer
Facebook kan bl.a. understøtte en socialkonstruktivistisk læringsform. Her kan Facebook bruges som platform for videndeling, kommunikation og refleksion. De lærende kan bruge Facebook til at diskutere relevante faglige problemstillinger,  give feedback på hinandens opgaver og lægge billeder op af dagens produkter. Her vil det være praksisfællesskabet mellem de lærende og underviseren, der er afgørende, og alle deltager på lige vilkår.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar