Blog del 2
CIP RUM
(Celf i praksis)
Er et informations og kommunikationsværktøj (IKT) som mine elever tilmelder sig i den første dag de ankommer på skolen, her bliver alle opgaver, skemaer, videoer og andet digtalt materiale vi anvender i undervisningen lagt op.
o Formler
o hygiejne
1. Uge af 20 uger
Uge nr: 32
Dag 3: onsdag
Antal lek:8
|
·
Introduktion til dagens program – delmål og
bevægelsesopgave
·
Certifikatuddannelsen i fødevarehygiejne
·
Fremstilling af blød dej
·
Bager/konditormøde
|
·
Dej temperering
·
Samarbejde i grupper
·
Liggetider
|
video film til korrekt Håndvask arbejder jeg med i forbindelse med min hygiejne i bageriet og skaber derved en helhedsorienteret lære proces mellem praksis og teoretisk, som vi arbejder med senere på dagen.(certifikat i hygiejne)
Uddannelse
|
Mål – Feedup – Hvorfor?
|
Hvad skal du lære?
|
Hvordan skal du lære det?
|
Bager- Konditor
Introduktion
|
Introduktion
|
Skolen og dens regler
|
Gennem videoer og
oplæg fra lærer.
|
Introduktion (skab, tøj, foto)
|
|||
Du skal have viden om
2) Materialer, værktøj og udstyr til
forarbejdning af fødevarer.
3) Gængse råvarer til brødfremstilling.
|
Du skal lære, hvordan Bageriet er
indrettet og påbegynde at håndtere råvarer.
Vi laver bløddej til kanelbrød.
|
Du skal i bageriet.
|
|
Certifikat i hygiejne.
|
Hygiejne: Mikroorganismer og personlig
hygiejne.
|
||
Du skal have viden om
1) Samarbejde om løsning af faglige
opgaver.
|
Du skal lære at samarbejde med dine
kammerater.
|
||
Evaluering
|
Gennem gang på dagens læringsmål og
evaluering.
|
Oplæg til næste dags tema.
|
Den didaktiske fremgangsmåde til at anvende transfermedierende læreprocesser.
Igennem hele læreprocessen bruger jeg løbende feedback i undervisningen, her har jeg anvendt John Hattie synlig læring.
3) Feed forward: Hvad er det næste skridt i denne læringsproces, er der kommet en dybere forståelse af opgaverne, eller hvad er det for information der ikke er forstået i et eventuelt sammenhæng mellem opgaven og målet.
Til evaluering bruger jeg blandt andet it værktøjet Kahoot som et redskab til at kontrollere om elever har forstået opgaverne, her har jeg mulighed for selv at fremstille en Kahoot en instruktivistisk lærings form, eller jeg kan vælge at lade eleverne kreerer en hvilket det går hen og bliver socialkonstruktivistisk læringsform. Motivation i denne evaluerings form ligger i konkurrence delen, hvor eleverne for mulighed for at vise hvad de kan og se hvor de mangler noget læring endnu, samtidig giver det læren en forståelse hvor i dagens emne der kan være manglende forståelse og tilpasse undervisningen.
Endvidere bruger jeg Facebook i min daglige kommunikation med eleverne, her er det muligt at dele videoer, links, opgaver og andet relevant indhold som kan bruges i mine undervisningsforløb. Her kan eleverne stille spørgsmål til, evt. et oplæg og diskutere det imellem hinanden i gruppen. denne form for interaktion lægger sig op ad en socialkonstruktivistisk E-lærings form hvor eleven deltager i et praksisfællesskab.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar